Hoog bezoek voor tutees en tutoren: koningin Mathilde in Atheneum Hoboken


 

Het Tutoraatproject is een krachtig hulpmiddel om de doorstroom van leerbedreigde jongeren binnen het secundair onderwijs en de instroom naar het hoger onderwijs te verbeteren. Op 9 maart maakte koningin Mathilde in het GO! Atheneum Hoboken kennis met tutoren en tutees.

Leerlingen uit het secundair onderwijs krijgen na de lesuren individuele begeleiding van hogeschool- en universiteitsstudenten: dat is de essentie van het tutoraat. Binnen de Associatie Universiteit en Hogescholen Antwerpen wordt er al twaalf jaar ingezet op het project. In het schooljaar 2015-16 engageerden zich 123 studenten (tutoren) om minstens één semester les te geven. Tijdens 1300 bijeenkomsten in 18 Antwerpse scholen werden zo bijna 600 leerlingen (tutees) bereikt.

De tutoren geven in de eerste plaats vakinhoudelijke studiebegeleiding, waardoor schoolachterstand kan worden ingehaald. Anderzijds wordt er gewerkt aan studiemethode en studiemotivatie. “Met succes, want uit de evaluaties blijkt dat het project bij veel tutees tot betere slaagcijfers, meer zelfvertrouwen en meer inzicht in het vak leidt”, weet Sofie Stas, coördinator van het project.

Onmisbaar aanbod

“Het tutoraat is een onmisbaar aanbod van universiteit en hogescholen in het GO! Atheneum Hoboken”, zegt directeur Micheline Warmenbol. “Zowel voor onze leerlingen als voor de coachende studenten betekent het tutoraat een sterke positieve bijdrage aan de ontwikkeling van het talent van morgen.”

Op donderdagochtend 9 maart zakte koningin Mathilde af naar het GO! Atheneum Hoboken. Ze maakte er kennis met tutoren en tutees, en luisterde naar ervaringen van jongeren die deelnamen aan het Tutoraatproject en vervolgens met succes een hogere opleiding volgden.

Angst wegnemen

De tutoren en tutees waren in de wolken met het koninklijke bezoek. En ook over het Tutoraatpoject zijn ze lovend. “In het vijfde middelbaar wist ik me geen raad met wiskunde”, vertelt Nassira El Mayori (23). “Dankzij tutoraat kreeg ik elke woensdag bijles. Mijn punten voor wiskunde werden beter en ik werd zelfzekerder. Nu zit ik in mijn tweede jaar maatschappelijk werk op de hogeschool en geef ik zelf bijles Frans in het kader van tutoraat. Jongeren kunnen helpen maakt me blij en trots.”

Savannah Eggers zit in haar master industrieel ingenieur op UAntwerpen. Zij geeft al enkele jaren bijles voor onder meer wiskunde en fysica. “Het is mijn manier om van deze wereld een aangenamere plek te maken. Ik probeer altijd om de lesinhoud zo begrijpelijk mogelijk over te brengen. De leerbedreigde scholieren extra motiveren vind ik ook heel belangrijk. Naast de vakinhoud probeer ik om de angst voor het verder studeren zo veel mogelijk weg te nemen.”